zaterdag 22 oktober 2011

Taal 1

Wat was nieuw voor je en wat heb je daarvan geleerd?
Deze bijeenkomst was vrij rumoerig, wat er waarschijnlijk ook mee te maken had dat het plaatsvond ik een collegezaal met veel studenten. Tijdens dit college werd dan ook voornamelijk gepraat door de docent. Wanneer we kijken naar de piramide van Bales, sla je van deze manier het minst op. Maar 5%. Deze manier is dus niet heel effectief. Wel heb ik opgestoken dat er in je hersenen allemaal verschillende delen zijn waar verschillende dingen van klankherkenning plaatsvinden. We kregen ook een tekst te zien waarbij alleen de eerste en de laatste letter van elk woord op de goede plek stond, de rest stond door elkaar, maar toch kon je de tekst lezen! Tot slot heb ik van deze les geleerd dat je twee routes hebt met betrekking tot het lezen. Namelijk de fonologische route, het verklanken van de letters / woorden en de lexicale route, het toekennen van betekenis aan de woorden / zinnen.



Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis / inzichten te gaan doen?
Het lijkt mij in de eerste plaats heel leuk om zo’n tekst, waarbij de letters van een woord door elkaar staan, aan de kinderen te geven en hen deze te laten lezen. Ik ben heel benieuwd naar de reacties! Ik ga na de ervaring van dit college ook zeker letten op mijn manier van lesgeven. Daarmee bedoel ik dat ik niet alleen maar wil praten, omdat ik nu ervaren heb wat voor effect dit op je heeft. Het leerrendement is dan niet heel hoog en het is toch je bedoeling zoveel mogelijk te bereiken en zoveel mogelijk uit het kind te halen. Dit bereik je sneller door afwisseling, ook wanneer we terugblikken op de piramide van Bales.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten