zaterdag 22 oktober 2011

Bijeenkomst 6 'Talenten'

Wat was nieuw voor je en wat heb je daarvan geleerd?
Tijdens deze bijeenkomst ben ik bewust gaan nadenken over de manier van toetsen afnemen. Voorheen dacht ik altijd bij een multiple choice toets dat dit een gemakkelijke toetsvorm was. Zowel om na te kijken als om te maken. Tenslotte worden er verschillende antwoorden gegeven en als je die ziet en een beetje geleerd hebt, denk je al snel ‘O ja!’, terwijl het bij open vragen helemaal uit jezelf moet komen. Geef mij dan maar multiple choice vragen! Na het in deze les hierover gehad te hebben, kwam ik erachter dat dit lang niet voor iedereen geldt. De toetsvorm waarbij je jezelf het prettigst voelt, hangt samen met waar jouw talent ligt. Zo waren er ook studenten die open vragen boven multiple choice kozen, omdat ze dan niet in verwarring worden gebracht en niet kunnen gaan twijfelen. Daarom is het belangrijk om kinderen op verschillende manier te toetsen, omdat een eventuele lage of juist hoge score ook samen kan hangen met de manier van toetsen en waar dus zijn talent ligt. Zo speelt jouw eigen intelligentie ook een hele belangrijke rol in de manier van lesgeven en voor de kinderen de manier waarop ze les krijgen. Wanneer jij als leerkracht het makkelijkst leert door middel van taal, het gesproken uitleggen, ben je snel geneigd dit ook in de klas toe te passen, terwijl er ook kinderen zijn die juist het best leren wanneer ze er beeld bij hebben, voor hen moet je het visueel maken. Je moet jezelf er dus van bewust zijn dat je uitlegt rekening houdend met de verschillende intelligenties, zodat het voor alle leerlingen zo snel mogelijk duidelijk is.

Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis / inzichten te gaan doen?        
Naar aanleiding van deze les, ga ik zeker beter nadenken over de manier van toetsen. Niet te vaak multiple choice toetsen geven alleen omdat dat voor jezelf als leerkracht makkelijk nakijkt en een hoop tijd scheelt, maar dit afwisselen met andere toetvormen. Zo krijg je voor jezelf ook een beeld van de manier van toetsen die kinderen het prettigst vinden. Op deze manier houd je rekening met de talenten van verschillende leerlingen, wat zeker heel belangrijk is om het beste uit de kinderen te halen. Met het rekening houden met de verschillende intelligenties van kinderen, probeer ik mezelf de laatste tijd ook al steeds bewuster van te worden. Zo had ik bij m’n vorige rekenles, waarbij we het aantal wielen van verschillende aantallen auto’s gingen berekenen, speelgoedautootjes meegenomen, zodat de kinderen het konden zien, het op het bord geschreven en het vertelt. Wel probeer ik dit nog meer bij als m’n lessen toe te passen, om het beste uit de kinderen naar boven te halen op een manier die zij het prettigst vinden.


Toepassingskaart 9: Scholen en talentontwikkeling

De Noordwijkse school - Oegstgeest


De Noordwijkse school is vooral gericht op het interessegebied van de leerlingen. ’s Ochtends krijgen ze rekenen en lezen. ’s Middags volgen ze vakateliers. Hier leren ze de basis van vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, techniek, biologie, maar ook Spaans en koken. Leerlingen kunnen ook regelmatig zelf opdrachten kiezen of meedoen aan een project. De school laat leerlingen kiezen, omdat zij vinden dat wanneer je ergens geïnteresseerd in bent, dat het leren eigenlijk vanzelf gaat. Aangezien elke leerling anders is en andere interesses heeft, kunnen ze uit verschillende vakken kiezen. Voorbeelden hiervan zijn; wiskunde, Chinees of koken. De school is ook verdeeld in verschillend ingerichte ateliers. Bij het techniekatelier kunnen er bijvoorbeeld ook scheikundige proefjes uitgevoerd worden. Wanneer we dan kijken naar het wereldoriëntatieatelier, zien we dat hier allerlei informatie gevonden kan worden over bijvoorbeeld de landen op de wereld en kunnen de leerlingen luisteren naar verhalen met betrekking tot de wereldoriëntatie. Behalve ateliers, heeft de Noordwijkseschool ook tuintjes, waar leerlingen groenten kunnen verbouwen.
Op deze school wordt er ook speciaal aandacht besteed aan hoogbegaafde leerlingen. Zij worden geplaatst in de zogenaamde groep 9. ’s Ochtends werken ze hier aan reken- en taalopdrachten en ’s middags doen zij gewoon mee met de vakateliers. Een deel hiervan zitten zij samen met leeftijdsgenootjes, het andere deel werken ze samen met andere leerlingen uit groep 9 aan het thema, maar dan op een hoog niveau. Ook krijgen deze leerlingen extra aandacht op het sociaal-emotionele vlak. Onder begeleiding van een pedagoge wordt er dan gepraat over problemen die zij ervaren wat betreft hun hoogbegaafdheid. Op de Noordwijkseschool hebben ze gekozen voor een groep 9, zodat hoogbegaafde leerlingen ook nog uitdaging krijgen. Volgens hen is het zo, dat wanneer je deze leerlingen in de eigen klas laat zitten, zij vaak minder hulp krijgen van de leerkracht, waardoor ze zich kunnen gaan vervelen en gaan onderpresteren. Om dit te voorkomen worden deze leerlingen bij elkaar in de zogenaamde groep 9 geplaatst. Groep 9 is ook toegankelijk voor leerlingen van andere basisscholen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten