zaterdag 22 oktober 2011

Rekenen 2

Wat was nieuw voor je en wat heb je daarvan geleerd?
Nieuw voor mij deze les was de manier waarop je naar fouten van leerlingen kijkt die ze maken met rekenen. Wanneer een leerling bijvoorbeeld bij een som telkens één getal naast de uitkomst zit, telt hij het getal uit de som ook nog mee. Om dit te verduidelijken; de som 37 + 5 krijgt als antwoord 41, omdat de leerling dan telt op de volgende manier: 37, 38, 39, 40, 41. In dit geval wordt het rekenen tot 20 dus nog niet beheerst. Ik vond het heel interessant om op deze manier naar voorkomende fouten te kijken en hoe het kind dus denkt en wat je eraan kunt doen. Verder heb ik deze les ook inzicht gekregen in de oplossingsmanieren ‘rijgen’ en ‘splitsen’. Al vanaf het eerste jaar hebben we hiermee te maken en al die tijd heb ik gedacht dat splitsen de makkelijkste manier is. Vandaag is mij het tegendeel bewezen! Wanneer je optelt is splitsen inderdaad gemakkelijker, maar als je een som als 63 – 27 voorgeschoteld krijgt en die moet uitrekenen door middel van splitsen…Dan kom je uit op een negatief getal en dat kan niet! Dan doe je toch bij optellen splitsen en bij aftrekken rijgen? Nee, het best is om één strategie aan te leren. In dit geval kun je dus toch het best kiezen voor rijgen. Op deze manier had ik er nog niet over nagedacht. Deze les heeft mij dus zeker veel nieuwe inzichten gegeven.

Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis/inzichten te gaan doen?
Veel van deze les zal ik ook gaan gebruiken en toepassen in mijn stage. Hierboven is het al wat uitgebreider beschreven. Zeker het gedeelte van de fouten is iets waar ik zeker aandacht aan zal gaan besteden. Een medestudent bracht heel goed de manier waarop je nakijkt weer. Zij voorwoorden het op de volgende manier: ‘Streep, streep, fout, fout, klaar. Volgende.’ Doordat ze dit zei, ging ik erover nadenken en bedacht me dat ze daar helemaal gelijk in heeft. In het vervolg, als ik ga nakijken en een aantal fouten tegenkom, zal ik gaan kijken naar wat er fout is gegaan en dit terugkoppelen met de leerling om hem zo te helpen en ervoor te zorgen dat de fout de volgende keer voorkomen kan worden. Behalve het bekijken van de fouten, weet ik nu ook dat je de leerlingen het best de oplossingsmanier ‘rijgen’ kan aanleren  en waarom. Dit is iets wat ik ook zeker zal meenemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten