Wat was nieuw voor je?
Tijdens deze bijeenkomst was het begrip ‘hersenvriendelijke les’ nieuw voor mij. Vooraf had ik dit wel gelezen in de kaart, maar had geen idee wat dit inhield of wat er mee bedoelt zou kunnen worden.
Tijdens deze bijeenkomst was het begrip ‘hersenvriendelijke les’ nieuw voor mij. Vooraf had ik dit wel gelezen in de kaart, maar had geen idee wat dit inhield of wat er mee bedoelt zou kunnen worden.
Wat heb je daarvan geleerd?
Na het volgen van deze les is mij duidelijk geworden wat een hersenvriendelijke les inhoud. Zeker het zelf doen en zelf uitleg geven is heel effectief en hiervan wordt het meest onthouden. Ook de zintuigen voelen, ruiken, horen, proeven en zien spelen een belangrijke rol bij het onthouden van de stof. Uiteraard zijn er nog meer factoren die van belang zijn, wat ook tijdens het college door de docent zo goed mogelijk is toegepast om ons een hersenvriendelijke les te laten meemaken. Het onderstaande schema laat zien hoeveel we onthouden.
Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis / inzichten te gaan doen?
Na het volgen van deze les is mij duidelijk geworden wat een hersenvriendelijke les inhoud. Zeker het zelf doen en zelf uitleg geven is heel effectief en hiervan wordt het meest onthouden. Ook de zintuigen voelen, ruiken, horen, proeven en zien spelen een belangrijke rol bij het onthouden van de stof. Uiteraard zijn er nog meer factoren die van belang zijn, wat ook tijdens het college door de docent zo goed mogelijk is toegepast om ons een hersenvriendelijke les te laten meemaken. Het onderstaande schema laat zien hoeveel we onthouden.
Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis / inzichten te gaan doen?
Tijdens mijn lessen ga ik zeker proberen dit toe te passen. Om kinderen dingen zelf te laten doen, aan elkaar uitleggen, dingen voelen, proeven, ruiken, zodat ze zo veel mogelijk leren en onthouden. Tenslotte wordt er maar 5% van wat de leerkracht vertelt onthouden…
Toepassingskaart 3: Hersenvriendelijke les
Eigen reflectie
+ Organisatie, leerlingen zitten in groepen van 5 en 7. Vooraf had ik al bedacht dat ik 3 groepen van 4 wilde hebben. Voor mezelf had ik al in m'n gedachte welke leerlingen een groep zouden vormen en hoe ik deze in het lokaal zou neerzetten. Hierdoor zaten alle leerlingen snel in een groepje van 4 in het lokaal.
+ Voorbereiding, alle benodigdheden stonden vooraf al klaar. Zodra de groepjes stonden hoefde het alleen nog maar op de tafels gezet te worden.
- Tijdens de uitvoering waren de leerlingen nogal druk. Dit vanwege hun enthousiasme. (Wat dan weer een goed teken is.) Volgende keer zou ik meer nadruk leggen op het gebruik van het oranje stoplicht, wat inhoudt dat de leerlingen wel mogen fluisteren, om zo het volume lager te houden.
Reflectie leerlingen
De leerlingen waren heel enthousiast over de les, ze vonden het dan ook leuk om te doen. Tijdens deze les hebben ze geleerd wat er wel en wat er niet oplost. Ze vonden alles leuk om te doen, alleen het proeven niet altijd, want soms was het vies. Bij sommige dingen twijfelde ze wel of het wel of niet helder was, dit was wel moeilijk. De dingen in het water doen vonden ze dan weer makkelijk om te doen.
Toepassingskaart 3: Hersenvriendelijke les
Lesvoorbereidingsformulier
Naam student: Iris Flikweert
Stageschool: Koningin Emmaschool
Stagegroep: Groep 4/5 à 4
Aantal leerlingen: 24 à 12
Vakgebied: Natuur
Lesduur: 45 minuten
Mentor: Marlies Wassenaar
Stagebegeleider: Victor Philipsen
Datum: 1 november 2011
Voorbereiding
Beginsituatie
Stageschool: Koningin Emmaschool
Stagegroep: Groep 4/5 à 4
Aantal leerlingen: 24 à 12
Vakgebied: Natuur
Lesduur: 45 minuten
Mentor: Marlies Wassenaar
Stagebegeleider: Victor Philipsen
Datum: 1 november 2011
Voorbereiding
Beginsituatie
De leerlingen weten wat rijst, meel en thee is.
De leerlingen kunnen de opdracht zelf lezen.
De leerlingen kunnen de opdracht zelf lezen.
Lesdoel voor de leerlingen
- De leerlingen weten wanneer een stof opgelost is.
- De leerlingen kennen enkele stoffen die oplossen.
- De leerlingen kunnen het oplossen van stoffen in water onderzoek.
door hier klassikaal over te praten en zelf te experimenteren.
- De leerlingen weten wanneer een stof opgelost is.
- De leerlingen kennen enkele stoffen die oplossen.
- De leerlingen kunnen het oplossen van stoffen in water onderzoek.
door hier klassikaal over te praten en zelf te experimenteren.
Lesdoel student
- Een 'drukkere' les begeleiden en tegelijkertijd ook aandacht besteden aan groep 5, door gebruik te maken van het oranje stoplicht, wat betekend dat de leerlingen alleen mogen fluisteren en door regelmatig ook bij groep 5 te begeleiden en beide groepen complimenten te geven over hun werkgedrag of door te corrigeren waar nodig.
- De leerlingen zoveel mogelijk zelf te laten ontdekken en het zo hersenvriendelijk mogelijk te maken.
Tijd | Inhoud | Actie | Organisatie |
5/10 min. 10 min. 15/20 min. 10 min. | - Vertellen dat dit een andere les is dan de leerlingen gewent zijn. Belangrijk is dat de leerlingen goed luisteren naar wat ze mogen gaan doen. - Bekijken boek blz. 5 - Wat zie je op het plaatje? - We lezen de tekst. - Wat is een oplossing? Eerst vanuit de leerlingen laten komen, daarna zelf uitleggen. (Piramide van Bales) - Boeken ophalen. (I.v.m. proefjes) - Werkboeken uitdelen. - Doornemen opdracht. - Is belangrijk om de opdracht elke keer goed door te nemen voordat je het gaat uitvoeren. - Let erop dat iedereen wat doet, niet telkens dezelfde. - ORANJE STOPLICHT! (= fluisteren) - Groepjes maken (3x4) - Uitdelen van de benodigdheden. - Leerlingen doen de proefjes. * Hierbij wordt gevoeld, geproefd, gezien en geroken. Tijdens de uitleg en nabespreken horen de leerlingen het. (Sousa) - Nabespreken * Wat gebeurde er? * Wat heb je geleerd? * Wat vond je leuk / minder leuk en waarom? * Wat vond je moeilijk / makkelijk en waarom? * Wat zou je nog meer willen leren? - Opruimen | - Luisteren naar elkaar. - Meedoen met de les. - Vinger opsteken wanneer je iets wilt zeggen. | - Per groepje (3) * 4 doorzichtige plastic bekers * 4 lepeltjes * theeblaadjes * meel * rijst * zout * water * eierdoos - Uitdelen: * boeken * werkboeken - L.+J.+Y.+S. vormen groepje |
* De proefjes staan op bijgevoegd werkblad.
Welke stoffen lossen op?
Dit heb je nodig
* vier doorzichtige, plastic bekers
* vier lepeltjes
* een paar theeblaadjes, meel, rijst, zout, water
* vier doorzichtige, plastic bekers
* vier lepeltjes
* een paar theeblaadjes, meel, rijst, zout, water
Dit ga je doen
1. Doe een paar theeblaadjes in een bekertje water.
2. Roer een tijdje flink.
3. Proef een beetje.
4. Geef antwoorden op de vragen in de tekening.
5. Teken wat je in de beker ziet.
6. Doe dit met meel, rijst en zout.
1. Doe een paar theeblaadjes in een bekertje water.
2. Roer een tijdje flink.
3. Proef een beetje.
4. Geef antwoorden op de vragen in de tekening.
5. Teken wat je in de beker ziet.
6. Doe dit met meel, rijst en zout.
Eigen reflectie
+ Organisatie, leerlingen zitten in groepen van 5 en 7. Vooraf had ik al bedacht dat ik 3 groepen van 4 wilde hebben. Voor mezelf had ik al in m'n gedachte welke leerlingen een groep zouden vormen en hoe ik deze in het lokaal zou neerzetten. Hierdoor zaten alle leerlingen snel in een groepje van 4 in het lokaal.
+ Voorbereiding, alle benodigdheden stonden vooraf al klaar. Zodra de groepjes stonden hoefde het alleen nog maar op de tafels gezet te worden.
- Tijdens de uitvoering waren de leerlingen nogal druk. Dit vanwege hun enthousiasme. (Wat dan weer een goed teken is.) Volgende keer zou ik meer nadruk leggen op het gebruik van het oranje stoplicht, wat inhoudt dat de leerlingen wel mogen fluisteren, om zo het volume lager te houden.
Reflectie leerlingen
De leerlingen waren heel enthousiast over de les, ze vonden het dan ook leuk om te doen. Tijdens deze les hebben ze geleerd wat er wel en wat er niet oplost. Ze vonden alles leuk om te doen, alleen het proeven niet altijd, want soms was het vies. Bij sommige dingen twijfelde ze wel of het wel of niet helder was, dit was wel moeilijk. De dingen in het water doen vonden ze dan weer makkelijk om te doen.


Geen opmerkingen:
Een reactie posten