Wat was nieuw voor je en wat heb je daarvan geleerd?
Tijdens dit college is mij duidelijker geworden hoe je nu een groepsplan maakt en hoe je dit aanpakt. Dat je niet altijd alleen de zwakke bij elkaar hoeft te zetten, maar dat juist de sterkere leerlingen de zwakkere ook goed kunnen helpen. Wanneer je dit zo hoort, klinkt het eigenlijk wel logisch, maar zelf was ik geneigd om toch de zwakkere bij elkaar te plaatsen. Dit is zeker ook efficiƫnt voor de sterkere leerlingen, omdat zij het dan zelf uitleggen en daar leren zij ook weer van.
Daarbij realiseerde ik mijzelf dat je vooral extra hulp bied aan zwakke leerlingen om hen extra te helpen, terwijl ook juist de sterke leerlingen hulp nodig hebben. Wanneer zij de lesstof uit de methode te makkelijk vinden, is het niet uitdagend meer. Maar als je doorgaat met de stof, lopen zij op een gegeven moment zo ver voor, dat ze eigenlijk niet meer bij de klas ‘horen’. Extra wiskundige opgaven is daarom een goede oplossing. Ze hebben uitdaging en blijven toch bij, bij de klas.
Tijdens dit college is mij duidelijker geworden hoe je nu een groepsplan maakt en hoe je dit aanpakt. Dat je niet altijd alleen de zwakke bij elkaar hoeft te zetten, maar dat juist de sterkere leerlingen de zwakkere ook goed kunnen helpen. Wanneer je dit zo hoort, klinkt het eigenlijk wel logisch, maar zelf was ik geneigd om toch de zwakkere bij elkaar te plaatsen. Dit is zeker ook efficiƫnt voor de sterkere leerlingen, omdat zij het dan zelf uitleggen en daar leren zij ook weer van.
Daarbij realiseerde ik mijzelf dat je vooral extra hulp bied aan zwakke leerlingen om hen extra te helpen, terwijl ook juist de sterke leerlingen hulp nodig hebben. Wanneer zij de lesstof uit de methode te makkelijk vinden, is het niet uitdagend meer. Maar als je doorgaat met de stof, lopen zij op een gegeven moment zo ver voor, dat ze eigenlijk niet meer bij de klas ‘horen’. Extra wiskundige opgaven is daarom een goede oplossing. Ze hebben uitdaging en blijven toch bij, bij de klas.
Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis / inzichten te gaan doen?
Ik ga zeker wel proberen om sterke en zwakkere leerlingen te laten samenwerken, waardoor ze van elkaar leren en ook meer onthouden. Wanneer we namelijk kijken naar de piramide van Bales leren kinderen vooral door het zelf uit te leggen. Zij onthouden dan 80% tegenover 5% wanneer de leerkracht uitlegt. Behalve het samenwerken, ga ik ook zeker het groepsplan in de praktijk brengen. Wanneer ik verder gevorderd ben in mijn stage en de leerlingen langer op school zitten, kunnen we beter beoordelen wie er met wat voor onderdeel moeite heeft. Hierop kan ik dan kinderen gaan clusteren en extra instructie geven. Na dit college is mij duidelijk geworden hoe dit moet en ik wil dit zeker ook in de praktijk hebben toegepast.
Ik ga zeker wel proberen om sterke en zwakkere leerlingen te laten samenwerken, waardoor ze van elkaar leren en ook meer onthouden. Wanneer we namelijk kijken naar de piramide van Bales leren kinderen vooral door het zelf uit te leggen. Zij onthouden dan 80% tegenover 5% wanneer de leerkracht uitlegt. Behalve het samenwerken, ga ik ook zeker het groepsplan in de praktijk brengen. Wanneer ik verder gevorderd ben in mijn stage en de leerlingen langer op school zitten, kunnen we beter beoordelen wie er met wat voor onderdeel moeite heeft. Hierop kan ik dan kinderen gaan clusteren en extra instructie geven. Na dit college is mij duidelijk geworden hoe dit moet en ik wil dit zeker ook in de praktijk hebben toegepast.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten