zaterdag 22 oktober 2011

Bijeenkomst 3 ‘Passend onderwijs’

Wat was nieuw voor je?
Tijdens mijn stage ben ik wel in aanraking gekomen met handelingsplannen, maar nu is mij echt duidelijk geworden hoe dit in elkaar zit.

Wat heb je daarvan geleerd?
Ik weet nu dat je beter zoveel mogelijk kinderen kunt clusteren, bijvoorbeeld door een groepje te maken met zwakke lezers, zwakke rekenaars etc., en voor hen allen een groepsplan te schrijven in plaats van allemaal individuele plannen. Groepsplannen zijn in de praktijk beter haalbaar dan allemaal individuele plannen. Ook heb ik geleerd dat het goed uitwerken ervan van groot belang is. Wanneer je dan wegens bijvoorbeeld ziekte niet aanwezig bent, kan de vervangende leerkracht verder met jouw plan.

Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis / inzichten te gaan doen?
Tijdens mijn stage hoop ik ook, samen met de leerkracht, een handelingsplan te kunnen gaan maken. Zo kan ik het geleerde in de praktijk brengen en toepassen, wat erg handig is voor als je straks alleen voor de klas staat en het zelf moet doen. In dit geval ben je er onder begeleiding al mee in aanraking geweest. 


Toepassingskaart: De 1-zorgroute: Taal (Spelling)



Onderwijsbehoeften
Groep 1
Zelfstandig aan de slag kunnen.
- Af en toe langslopen om eventuele hulp te bieden.


Groep 2
- Na een klassikale uitleg, zelfstandig aan de slag kunnen.
- Af en toe langslopen om eventuele hulp te bieden.


Groep 3
- Veel klassikaal / samen met deze leerlingen doen.
- Vaak langslopen om eventuele hulp te bieden.

Voor elke leerling
- Duidelijkheid qua tijd. Ze weten hoe lang ze (nog) hebben om de sommen af te maken.

Doelen
- Eenvoudige interpunctie duiden en toepassen. (Dit doel heeft betrekking op de poster.)
- Klankzuivere woorden correct kunnen spellen.
- Kennen de spelling van homofonen woorden.

Toetsmomenten
Methodegebonden
- Na elk hoofdstuk

Cito Spelling
- In november
- In januari
- In juni





GROEPSPLAN

Groep: 4c
Vakgebied: Spelling
Leerkracht:
Methode: Taal op maat
Periode: november 2011-januari 2012

Bijgewerkt op: 9 november 2011



Groepen
Doel
Wat wil ik bereiken?
Aanpak
Hoe gaan we het doen?
Organisatie
Hoe voeren we het uit?
Evaluatie
Wanneer wordt er geëvalueerd
Bovengemiddeld
(Zelfstandig kunnen werken)
Gemiddeld toetsresultaat van een leerling uit deze subgroep.
Methodetoets: g
Cito: A gemiddeld




- Een hoge Cito A score halen.
- Zelfstandig de opdrachten maken.
- Bij elk nieuw hoofdstuk maken de leerlingen de toets vooraf, bij een goede score hoeven zij niet alle lessen mee te doen, bij een lage score doen ze wel gewoon mee. Per hoofdstuk worden de ‘bovengemiddelde’ leerlingen dus in twee groepen gesplitst.
- Extra werkboekje met spellingopdrachten. Dit kunnen verdiepende opdrachten zijn (moeilijkere woorden) of alvast een kleine opstap naar de lesstof van groep 5.
- Leerlingen kunnen i.p.v. werken in het werkboekje ook achter de computer met het spellingsprogramma aan de slag.

- 4x in de week een spellingsles (ongeveer 20 minuten per les). Aanvankelijk van  de stof en de vooraf gemaakte toets, doen de leerlingen wel of niet mee. Wanneer leerlingen niet meedoen, gaan zij aan de slag in hun extra spellingwerkboekje, achter de computer of gaan zij eventueel aan de slag met vakken die zij lastig vinden. (Let op: minstens 1x in de week spelling voor deze lln. Belangrijk om bij te houden)
- Leerlingen hebben hierbij nodig:
  * Taal actief lesboek
  * Taal actief extra boek
  * Spellingwerkboekje
    (extra oefeningen)
  * Computer met
     spellingprogramma
In januari 2012, na de Cito-toetsen.
Gemiddeld
(Zelfstandig kunnen werken na basisinstructie)
Gemiddeld toetsresultaat van een leerling uit deze subgroep.
Methodetoets: rv
Cito: B gemiddeld

- Een Cito B score halen.
- Klassikale uitleg van de opdracht en de eerste paar samen doen. Hoeveelheid is afhankelijk van de opdracht.
- Zelfstandig verder de opdracht afmaken.
- Extra werkboekje met verlengende opdrachten om extra te oefenen.
- 4x in de week een spellingsles. (Ongeveer 20 minuten per les.)
Leerlingen hebben hierbij nodig:
  * Taal actief lesboek
  * Taal actief werkboek
  * Spellingwerkboekje
   ( verlengende opdrachten)
  * Computer met
     spellingprogramma
In januari 2012, na de Cito-toetsen.
Benedengemiddeld
(Tijdelijk aan de hand genomen/ verlengde instructie)

Gemiddeld toetsresultaat van een leerling uit deze subgroep.
Methodetoets: v
Cito: D laag

- Een Cito C score halen.
- Klassikale uitleg meedoen met de ‘gemiddelde’ groep.
- Apart gaan zitten met deze leerlingen en samen de opdracht afmaken.
- Extra werkboekje met spellingopdrachten waarmee de leerlingen extra kunnen oefenen.
- 4x in de week een spellingsles. (Ongeveer 20 minuten per les).
- Leerlingen hebben hierbij nodig:
  * Taal actief lesboek
  * Taal actief extra boek
  * Spellingwerkboekje
     (extra oefeningen)
  * Computer met
     spellingprogramma
In januari 2012, na de Cito-toetsen.





Toepassingskaart: De 1- zorgroute: Rekenen


Onderwijsbehoeften
Groep 1
- Zelfstandig aan de slag kunnen.
- Af en toe langslopen om eventuele hulp te bieden.


Groep 2
- Na een klassikale uitleg, zelfstandig aan de slag kunnen.
- Af en toe langslopen om eventuele hulp te bieden.


Groep 3
- Veel klassikaal / samen met deze leerlingen doen.
- Vaak langslopen om eventuele hulp te bieden.

Voor elke leerling
- Duidelijkheid qua tijd. Ze weten hoe lang ze (nog) hebben om de sommen af te maken.


GROEPSPLAN

Groep: 4c
Vakgebied: Rekenen
Leerkracht:
Methode:Rekenrijk
Periode:oktober 2011-januari 2012

Bijgewerkt op: 12 oktober 2011



Naam:
v.s.
nu
Doelen
Wat wil ik bereiken?
Doel op v.s
Welk vaardigheids-niveau halen de kinderen minimaal?
Aanpak/ methodiek
Hoe gaan we het doen?
Organisatie
Hoe voeren we het uit?
Materialen.
Welke materialen zijn er nodig?
Evaluatie
(op v.s. en inhoud)
Hoe en wanneer wordt er geëvalueerd?
Groep 1
(Zelfstandig kunnen werken)









J.B.
L.E.
J.D.
W.R.
J.B.
M.R.
D.D.







53
-Onderstaande vaardigheden (genoemd bij 2) toepassing in context.
60
Na de klassikale uitleg gaan de leerlingen zelfstandig aan de slag. Als zij klaar zijn maken zij de sommen in hun boekje met extra (uitdagend) werk.

Lessen 1, 3, 6 en 8 zijn de klassikale uitleglessen.
Lessen 2,4,7,9 zijn de zelfstandige toepassingslessen
Lessen 5 en 10 zijn de herhalingslessen.
Tijdens de weer- en meerlessen is er extra tijd voor instructie.
Elke dag een rekenles.
Uitdagende oefenbladen (Maatwerk, Ambrasoft, Rekenweb)
Methode rekenrijk
Computer Ambrasoft. Leerlingen maken oefeningen op een niveau wat zij nodig hebben. Dit niveau ligt een niveau hoger dan de stof die de leerlingen in de klas aangeboden krijgen.

Cito M4, januari 2012
Groep 2
(Zelfstandig kunnen werken na basisinstructie)








B.B.
S.K.
A.K.









46
-Automatiseren + en – tot 10
-Inzicht hebben in getal structuur tot 100
-vlot hanteren getallenrij tot 100
-getallen tot 100 aflezen en opschrijven.
-optellen tot 100 zonder overschrijding tiental.
- aftrekken tot 100 zonder overschrijding tiental.
-automatiseren tot 20, met en zonder overschrijding tiental.
-automatiseren tafels en deeltafels, 1,2, 3, 5 en 10.
-lijnen meten(centimeter) met liniaal
-herkennen/benoemen munten en biljetten.
-klokkijken, hele en halve uren.

57
Na de klassikale uitleg, legt de leerkracht groep 2 en 3 nog een keer de sommen uit. En vraagt aan de leerlingen hoe zij de sommen aan gaan pakken.

Lessen 1, 3, 6 en 8 zijn de klassikale uitleglessen.
Lessen 2,4,7,9 zijn de zelfstandige  toepassingslessen
Lessen 5 en 10 zijn de herhalingslessen.
Tijdens de weer- en meerlessen is er extra tijd voor instructie.
Elke dag een rekenles.
Methode rekenrijk.
Getallenlijn.
Computer Ambrasoft. Leerlingen maken oefeningen op een niveau wat zij nodig hebben.
Cito M4, januari 2012
Groep 3
(Tijdelijk aan de hand genomen/ verlengde instructie)








G.N.
Y.J.









29
-Klokkijken, hele en halve uren.
-Optellen met tientallen tot 100
-Benoemen oneven en evengetallen
-Automatiseren + en – tot 10.
-Inzicht hebben in getalstructuur tot 100
-vlot hanteren getallenrij tot 100
-getallen tot 100 aflezen en opschrijven.
35
Nadat de leerlingen nogmaals de sommen uitgelegd hebben gekregen, maken zij samen met de leerkracht de sommen.  Na het maken van de sommen, werken de leerlingen zelfstandig in een boekje met oefenbladen.


Lessen 1, 3, 6 en 8 zijn de klassikale uitleglessen.
Lessen 2,4,7,9 zijn de zelfstandige toepassingslessen.
Lessen 5 en 10 zijn de herhalingslessen.
Tijdens de weer- en meerlessen is er extra tijd voor instructie.
Tijdens les 4 en les 9 maken de leerlingen samen met de leerkracht de sommen. Tijdens les 2 en 7 werken de leerlingen in hun boekje met oefenbladen en loopt de leerkracht vaker langs om hulp te bieden.

Methode rekenrijk.
Getallenlijn
Eventueel oefenboekje Rekenrijk 4a.
Oefenbladen met herhaling van de sommen.(Ambrasoft, Rekenweb, Maatwerk)
Computer Ambrasoft. Leerlingen maken oefeningen op een niveau wat zij nodig hebben.
Cito M4, januari 2012
Zelfgemaakte rekentoets van Ambrasoft met de herhaling van de stof van groep 3 en begin groep 4. De toets bestaat uit 4 onderdelen (optellen en aftrekken tot en met 20, klokkijken (hele en halve uren), geld verdelen over briefgeld en munten. De leerlingen moeten 75% van de toets voldoende maken. Deze toets wordt afgenomen eind oktober, begin november 2011.
Gioia maakt Cito E4 in oktober, begin november 2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten